Veelgestelde vragen
Het aanbod van Aspiravi Energy is helder en eenvoudig: als klant ben je bij ons zeker van 100% groene, lokaal geproduceerde energie, mét een maatschappelijke meerwaarde. We stellen daarnaast alles in het werk om onze tarieven, administratie en werking zo transparant mogelijk te houden.
Uiteraard kan het zijn dat je nog met vragen blijft zitten. Op deze pagina vind je antwoorden op veelgestelde vragen i.v.m. Aspiravi Energy. Ze zijn overzichtelijk per thema opgedeeld en te raadplegen door de vraag open te klikken. Indien je op deze pagina geen antwoord op jouw vraag vindt, kan je rechtstreeks contact met ons opnemen
Klant worden
Bij Aspiravi Energy kies je voor 100% duurzame energie uit lokale projecten. Zo kies je voor het milieu, onze economie en een energieleverancier waarop je kan vertrouwen. Daarenboven ondersteunen we samen met onze klanten sociale goede doelen. Om hiervan te kunnen genieten, is het belangrijk dat je minstens 4 aandelen bezit van Limburg wind, Aspiravi Samen cv, WindVoorA of Eco2050.
Eenmaal je beschikt over minimaal vier aandelen van Limburg wind, Aspiravi Samen cv, WindVoorA of Eco2050 kan je bij Aspiravi Energy in slechts enkele minuten klant worden, door simpelweg het online formulier in te vullen. Wij loodsen je snel en eenvoudig door de verschillende stappen.
Hou volgende gegevens bij de hand voor een vlotte omschakeling:
- EAN-nummer(s) van je aansluitingsadres (terug te vinden op je elektriciteitsfactuur of elektriciteitsmeter);
- Je coöperantennummer en je aandeelhoudersregister;
- Je IBAN bankrekeningnummer
De EAN-code (European Article Numbering) is het identificatienummer van je elektriciteitsmeter. De code bestaat uit 18 cijfers, waarvan de eerste twee cijfers steeds dezelfde zijn (voor België: 54). Je vindt het EAN-nummer terug op de factuur van je huidige energieleverancier, alsook op je elektriciteitsmeter.
Verhuis je? Dan kun je het EAN-nummer voor je nieuwe woning vragen aan de vorige bewoners of aan de syndicus van het gebouw. Het EAN-nummer staat vermeld op hun oude energiefacturen.
Indien je je EAN-nummer niet kan terugvinden, neem je contact op met je distributiebeheerder.
Ja, je hoeft je enkel aan te melden om klant te worden bij Aspiravi Energy. Wij regelen je overstap met je huidige leverancier, je hoeft hiervoor niets te doen. Na je aanmelding zal het vier tot zes weken duren vooraleer je ook effectief onze elektriciteit bedeeld krijgt en je contract bij ons start. Wij dienen namelijk de wettelijke opzegtermijn van één maand te respecteren.
Neen, de overstap naar Aspiravi Energy is volledig kosteloos. Je hoeft hiervoor trouwens niets te doen, wij regelen alles voor jou.
De overstap naar een nieuwe leverancier heeft geen gevolgen voor je technische installatie. Voor de meteropname stuurt het meteropnamebedrijf je een brief met de vraag je meterstanden zelf door te geven via brief, telefoon of internet. Ook daarvoor hoef je dus niets extra te betalen.
Aspiravi Energy zal steeds rekening houden met de wettelijke opzegtermijn voor residentiële klanten (deze bedraagt 1 maand) bij je oude leverancier.
Voor ondernemingen met een jaarlijks elektriciteitsverbruik dat hoger ligt dan 50.000 kWh kunnen verbrekingsvergoedingen worden aangerekend. Je kijkt best eerst de verbrekingsvergoedingen na in de algemene voorwaarden van je contract bij je huidige energieleverancier.
Je contract gaat in na 1 maand vooropzeg van het contract van je vorige leverancier. Aspiravi Energy regelt deze opzeg voor jou, wanneer je beslist om klant te worden.
Indien het een verhuis en/of de opening van een afgesloten meter betreft, kan je nog sneller overschakelen. Zodra je klant wordt, deelt Aspiravi Energy je de datum mee waarop de levering van start zal gaan.
Aspiravi Energy levert in de eerste plaats elektriciteit aan natuurlijke personen of particulieren. Wij richten ons in het bijzonder tot de coöperanten van LimburgWind, Aspiravi Samen cv, WindVoorA of ECO 2050.
Ja, Aspiravi Energy biedt coöperanten van Limburg Wind, Aspiravi Samen, Wind Voor A of ECO 2050 (met minstens 4 aandelen) uiterst scherpe tarieven voor onze duurzame energie.
Indien je overweegt om coöperant te worden, verwijzen we je graag naar de website van Limburg wind, Aspiravi Samen cv, WindVoorA of ECO 2050. Daar vind je alle informatie over de vennootschap en het informatiememorandum met betrekking tot de aandelen.
In geval van wanbetaling nadat je energiecontract is stopgezet, kan Aspiravi Energy de uitkering van je dividend en/of scheidingsaandeel van je aandelen van bovenvermelde coöperaties aanwenden om de openstaande facturen aan te zuiveren.
De algemene voorwaarden van Aspiravi Energy vind je bij de “Downloads” bovenaan rechts op de website.
Wanneer welk tarief geldig is, hangt af van je distributienetbeheerder en kan dus per regio verschillen. Algemeen geldt het dagtarief op werkdagen van 6u of 7u ‘s morgens tot 21u of 22u ’s avonds. Op alle andere momenten geldt het nachttarief. Voor de exacte regels in jouw regio verwijzen wij naar de website van Fluvius.
Neen, er zal geen onderbreking zijn in de levering van elektriciteit en je toestellen zullen normaal blijven werken. Indien je overstapt naar een andere leverancier, verandert er immers niets aan je bestaande installatie(s). De distributienetbeheerder zorgt ervoor dat je stroom blijft krijgen. Bij je overstap naar Aspiravi Energy zijn wij verplicht de distributienetbeheerder hiervan op de hoogte te brengen. Pas wanneer Aspiravi Energy de goedkeuring ontvangt van de distributienetbeheerder, mogen wij je onze duurzame, lokale energie leveren. Je kan dus met een gerust hart overstappen.
Ja, dat kan. Je kan kosteloos van abonnementsformule veranderen. Je dient evenwel aan alle voorwaarden van het desbetreffende abonnement te voldoen.
Contacteer voor een verandering van abonnementsformule de klantendienst van Aspiravi Energy. Wij passen je abonnement dan zo snel mogelijk aan.
Op heden beschikt Aspiravi Energy maar over één formule.
Mijn factuur
Voorschotfactuur: Gebaseerd op geschat verbruik, maandelijks, tweemaandelijks of per kwartaal verzonden.
Afrekening: Maandelijkse* of jaarlijkse factuur op basis van werkelijke meterstanden, met vermelding van eventuele terugbetalingen of extra betalingen.
Eindfactuur: Verzonden bij beëindiging van het contract.
*maandelijkse facturatie is enkel mogelijk met een digitale meter en dient expliciet aangevraagd te worden. Hier komen geen extra kosten bij kijken.
Indien jouw elektriciteitsverbruik slechts één keer per jaar wordt gemeten door de netbeheerder, betekent dit dat je slechts één keer per jaar te weten krijgt hoeveel je hebt verbruikt en hoeveel je zal moeten betalen voor je energie. Je voorschotfactuur zal je maandelijks, tweemaandelijks of driemaandelijks (afhankelijk van de door jou gekozen betalingsfrequentie) ontvangen en zorgt ervoor dat je niet in één keer een groot bedrag moet neerleggen op het moment van je jaarafrekening.
Dit wordt berekend op basis van het verbruik in het verleden op jouw adres, verstrekt door de distributienetbeheerder. Schat toekomstig gebruik in, rekening houdend met het gekozen tarief, distributie-/transportkosten, belastingen en heffingen. Het totaalbedrag wordt gedeeld door 12, 6 of 4, afhankelijk van de gekozen betalingsfrequentie.
Je voorschotbedrag wordt berekend op basis van een schatting van je jaarlijks energieverbruik. Het geschatte verbruik bekomt de netbeheerder door te kijken naar je verbruiksprofiel in het verleden. Indien je reeds zonnepanelen had in het verleden, zal er ook rekening gehouden worden met de productie van deze installatie bij het berekenen van je voorschotbedrag. Indien je de zonnepanelen recent hebt geplaatst, is er geen historiek van de productie waarop de netbeheerder zich kan baseren. In dit geval zal er dus nog geen rekening gehouden worden met de productie van je zonnepanelen bij het berekenen van je voorschotbedrag.
Indien je voorschotbedrag nog geen rekening houdt met de productie van je zonnepanelen, en je installatie veel produceert, dan kan het zijn dat je bij je volgende jaarafrekening een bedrag terugbetaald zal krijgen. Na je volgende jaarafrekening zal er bij het berekenen van je nieuw voorschotbedrag wel rekening gehouden worden met de productie van je zonnepanelen.
Wanneer je een positief bedrag ziet staan op je jaarafrekening, wil dit zeggen dat je een bepaald bedrag zal moeten bijbetalen bovenop de voorschotfacturen die je het afgelopen jaar reeds betaald hebt. Het geschatte jaarverbruik dat Aspiravi Energy van de netbeheerder ontvangt, is slechts een schatting. Het kan dus zijn dat je meer hebt verbruikt dan verwacht. Ook wordt er bij het berekenen van het voorschotbedrag geen rekening gehouden met toekomstige prijzen. Het kan dus zijn dat je verbruik correct werd geschat, maar dat de prijzen gestegen zijn doorheen het jaar.
Ja, door een e-mail te sturen naar welkom@aspiravi-energy.be met het gewenste bedrag.
Het nieuwe voorschotbedrag wordt verstrekt bij je jaarlijkse afrekening. Op dit moment worden effectieve meterstanden doorgegeven, en aanpassingen worden gemaakt om rekening te houden met veranderingen in energieverbruik, energieprijs, belastingen, tarieven of distributiekosten.
De afrekeningsfactuur is een jaarlijkse of maandelijkse factuur, gebaseerd op je gemeten verbruik. Jaarlijks neem je zelf de meterstand op, of wordt deze opgenomen door een meteropnemer. Sinds de introductie van de slimme/digitale meters kan je meter ook automatisch worden uitgelezen. Op basis van deze meterstanden berekent de distributienetbeheerder je energieverbruik. Het bedrag van je afrekeningsfactuur bestaat uit het gemeten verbruik, gerelateerd aan de energiekost, de jaarlijkse vaste vergoeding, distributie- en transportkosten, taksen en heffingen. De reeds verrekende voorschotten worden in mindering gebracht. Indien het totaalbedrag hoger is dan de som van de betaalde voorschotten, dien je het saldo nog te betalen. Indien het totaalbedrag lager is dan de som van de betaalde voorschotten, wordt het verschil door Aspiravi Energy aan jou terugbetaald.
U hebt de keuze om je factuur via domiciliëring of via overschrijving te betalen.
- Domiciliëring: Vul het domiciliëringsdocument in en stuur het ondertekend terug naar Aspiravi Energy. Dit document vind je bij de “Downloads” bovenaan rechts op de website.
- Overschrijving: Gebruik de volgende betalingsgegevens:
- Naam begunstigde: Aspiravi Energy NV
- IBAN: BE63 3631 3443 8808
- BIC: BBRU BE BB
- Mededeling: Vermeld steeds de gestructureerde mededeling die je vindt op je factuur.
Ja, om je betaalmethode te veranderen naar domiciliëring, vul je het domiciliëringsmandaat in en stuur je het ondertekend naar Aspiravi Energy. Het domiciliëringsdocument vind je bij de “Downloads” bovenaan, rechts op de website.
Betaal je factuur zo snel mogelijk om herinneringen en aanmaningskosten te vermijden. Indien er na drie herinneringen geen betaling volgt, zijn wij genoodzaakt aanmaningskosten aan te rekenen. Het is aan te raden een domiciliëring op te starten via je bank om dit te vermijden. Dit kan eenvoudig door het domiciliëringsmandaat te vervolledigen en ondertekend naar Aspiravi Energy te sturen.
Met terugdraaiende teller: Je betaalt de energiekost, distributie- en transportkosten, taksen en heffingen, de vaste jaarlijkse vergoeding en het prosumententarief. Dit tarief verschilt per netgebied en hangt af van het vermogen van je omvormer(s).
Met digitale meter: Vanaf 1/3/2021 word je afgerekend volgens je werkelijke bruto-afname. Het prosumententarief wordt niet langer aangerekend. Je betaalt netkosten op basis van je afname van het elektriciteitsnet en ontvangt een vergoeding voor de elektriciteit die je op het net injecteert, afhankelijk van je afnamecontract (vast of variabel tarief).
Over onze producten
Aspiravi Energy betaalt je voor de elektriciteit die je op het net injecteert. Het tarief van de terugleververgoeding vind je op de tariefkaart van Aspiravi Energy.
Voor een overzicht van de huidige tarieven van Aspiravi Energy, klik hier.
Groene energie is energie die wordt opgewekt uit duurzame of hernieuwbare bronnen zoals wind, zon, water en biomassa. Deze bronnen zijn onuitputtelijk, in tegenstelling tot grijze stroom die wordt opgewekt in kerncentrales of uit fossiele brandstoffen zoals gas en steenkool.
Lokale energie betekent energie die in België wordt opgewekt. Dit ondersteunt de lokale economie en zorgt voor investeringen in projecten van eigen bodem.
Ja, de groene lokale energie van Aspiravi Energy is volledig gegarandeerd door Garanties van Oorsprong (GVO’s). Zo garanderen wij dat onze energie voor 100% in België en op duurzame wijze wordt opgewekt.
Neen, je installaties en aansluitingen blijven ongewijzigd wanneer je overstapt naar de groene energie van Aspiravi Energy. Je merkt in de praktijk niets van het verschil tussen groene en grijze stroom.
Bijdrage goed doel
Aspiravi Energy werkt samen met goede doelen zoals Een Hart voor Limburg en het Kinderarmoedefonds. Het bedrag dat je aan dit goed doel schenkt, wordt integraal door Aspiravi Energy overgemaakt.
Iedere klant van Aspiravi Energy stort minimaal 1 euro per MWh verbruikte energie aan projecten tegen energiearmoede. Bijkomend kun je 1 tot 10 euro per MWh verbruikte energie schenken. Je volledige bijdrage wordt bij je energiekost opgeteld en bij je afrekening aan jou aangerekend.
Ja, dit bedrag maakt integraal deel uit van je factuurbedrag. Bij de afrekening kun je in de detailberekening precies zien hoeveel je afstaat aan projecten rond energiearmoede.
Ja, je kunt een bedrag kiezen tussen 1 en 10 euro per MWh als steun voor het goede doel. Om het bedrag te wijzigen, neem je contact op met de klantendienst van Aspiravi Energy.
Neen, Aspiravi Energy schrijft geen fiscale attesten uit voor de bijdragen die aan het goede doel worden overgemaakt.
Ja, de bijdragen voor het goede doel die jaarlijks bij de afrekening worden geïnd, worden door Aspiravi Energy volledig aan het gekozen goede doel overgemaakt.
Ik verhuis
Geef tijdig je meterstand en andere nodige gegevens door. Gebruik hiervoor het energieovernamedocument van de VREG en stuur het ingevuld en ondertekend naar Aspiravi Energy. Meer informatie vind je op de website van de VREG: https://www.vreg.be/nl/faq/uw-energiecontract-na-een-verhuis.
Neen, je bent vrij om een andere energieleverancier te kiezen.
Zorg eerst voor de installatie en aansluiting van je elektriciteitsmeter(s) met de distributienetbeheerder voordat je klant kan worden bij Aspiravi Energy. Na de goedkeuring van de installatie ontvang je een EAN-nummer van je netbeheerder, waarmee je klant kan worden bij Aspiravi Energy.
Neem eerst contact op met je distributienetbeheerder voor een werfaansluiting. Zodra je een EAN-code ontvangt, kun je klant worden bij Aspiravi Energy.
Sluit eerst een contract af met Aspiravi Energy. Vervolgens maak je een afspraak met je distributienetbeheerder om de meter(s) te activeren.
Over mijn distributienetbeheerder
Je distributienetbeheerder is afhankelijk van de regio waar je aansluiting gevestigd is. Op de website van de VREG kun je raadplegen wie je distributienetbeheerder is: http://www.vreg.be/uw-netbeheerder.
Distributienetbeheerders beheren, bouwen en onderhouden het distributienet voor elektriciteit en/of aardgas op het grondgebied waarvoor zij aangewezen zijn. Ze voeren nieuwe aansluitingen uit, plaatsen meters, nemen meterstanden op, en zorgen voor een efficiënt, veilig en betrouwbaar distributienet.